
January 2, 2005

Chinese TV Director Sued by Falun Gong Claims Free

Speech Protection in the U.S.

By ADAM LIPTAK

Zhao Zhizhen, the director of a local television station in Wuhan, China, was in New Haven last summer,
spending time with his daughter after seeing her graduate from Yale. Followers of Falun Gong, a spiritual
practice banned in China, found him there and served him with a federal lawsuit. His station's programs,
they said, had incited violence against them in China.

Suits against Chinese officials by the movement's adherents in courts around the world are not unusual, and
the officials typically ignore them.

But Mr. Zhao, who says the suit challenges his honor as an independent and objective journalist, has taken a
different approach. In a filing on Thursday in the Federal District Court in New Haven, he said American
free speech principles should protect him.

The case tests the bounds of the Alien Tort Statute, a 215-year-old law that allows foreigners to sue in
federal court over serious human rights violations anywhere in the world. In June, the United States
Supreme Court, in a separate case, upheld the law but said lower courts should apply it cautiously.

The case against Mr. Zhao also pits a growing international hostility to statements disparaging ethnic and
religious groups against the American singular tolerance for such speech.

The plaintiffs in the case, a class action, said in their court papers that the broadcasts Mr. Zhao produced
and supervised were propaganda ''reminiscent of Nazi stereotypes of Jews and Ku Klux Klan stereotypes of
African Americans.''

Mr. Zhao, who has returned to China, responded that his programs were little different from ''60 Minutes,''
''20/20'' and ''Nova.'' They cast, he said in a sworn statement, a skeptical eye on the unusual claims made for
the movement's practices.

Falun Gong is a form of qigong, an ancient Chinese practice of yogalike breathing exercises. ''It is seen by
supporters as a spiritual group dedicated to inner serenity,'' Mr. Zhao's court papers say, ''and by critics as a
mind-control cult led by Li Hongzhi, a charlatan who claims supernatural powers.''

The Chinese government outlawed Falun Gong in 1999. Members of the movement say they have been sent
to prisons, labor camps and mental hospitals and that they have been tortured with electric shocks and
nerve-damaging drugs.

Independent human rights groups have confirmed many of the charges. The State Department, too, most
recently in a September report on religious freedom in China, said that ''there have been credible reports of
deaths due to torture and abuse.''

Bruce S. Rosen, Mr. Zhao's lawyer, said his client was not aware of such abuses.

''If someone has been tortured or mistreated in the way it's described in the complaint,'' Mr. Rosen said,
referring to the lawsuit, ''it's not something he would support.''

The central question in the suit, Mr. Rosen said, is whether an American court should entertain an objection
to Chinese journalism. ''The plaintiffs are attempting to use a U.S. law to punish him for his speech,'' Mr.
Rosen said.

Terri E. Marsh, a lawyer representing the plaintiffs in the Connecticut suit, disagreed. ''It's not a free speech
case,'' she said. ''It's a torture case.''

http://www.nytimes.com/


At least a half-dozen suits by followers of Falun Gong have been filed against Chinese officials in the
United States. The suits are the source of considerable diplomatic friction, and the State Department has
filed papers in several cases urging courts not to hear them.

Mr. Zhao is apparently proceeding without official support. ''I do not know of any connection between the
Chinese government and this litigation,'' Mr. Rosen said.

It is difficult to reconcile Mr. Zhao's description of his work with the plaintiffs' version.

''I have tremendous autonomy,'' he told the court in his statement, ''just as Western journalists do.''

''This type of reporting,'' he added, ''is no different than reports by United States news outlets reporting on
various cults, from David Koresh to Sun Myung Moon to Scientology.''

Mr. Zhao provided the court with an English translation of the transcript of one program cited by the
plaintiffs, a profile of Mr. Li that was broadcast in 1999. It was, according to the transcript, largely a series
of interviews with people who had become disillusioned with Falun Gong. It was framed by not especially
fiery socialist rhetoric, and it contained no explicit calls to violence.

Copyright 2010 The New York Times Company Home  Privacy Policy  Search  Corrections  XML  Help  Contact Us  Work for Us  Back to Top

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9E07E1DB1539F931A35752C0A9639C8B63&sec=&spon=&pagewanted=print#top
http://www.nytimes.com/ref/membercenter/help/copyright.html
http://www.nytco.com/
http://www.nytimes.com/
http://www.nytimes.com/ref/membercenter/help/privacy.html
http://query.nytimes.com/search/advanced/
http://www.nytimes.com/corrections.html
http://www.nytimes.com/rss
http://www.nytimes.com/membercenter/sitehelp.html
http://www.nytimes.com/membercenter/formh.html
http://www.nytdigital.com/careers

